Wikipedia

Αποτελέσματα αναζήτησης

Δευτέρα 31 Αυγούστου 2020

ΣΑΜΙΝΑ: Ξεκίνησαν οι μεθοδεύσεις της μη ανέλκυσης;




Τώρα που η ρύπανση αντιμετωπίστηκε σε βάθος χρόνου(;), αφού και αυτή έκανε ζημιά και σε λουόμενους, το πεδίο είναι ελεύθερο για τον υπουργό Ναυτιλίας, για να δώσει εντολή στο Λιμεναρχείο Πάρου, ώστε αυτό να ξεκινήσει την προβλεπόμενη από το νόμο 2881/2001 διαδικασία ανέλκυσης του ναυαγίου.

Ήδη η προσπάθεια του Υπουργού Πλακιωτάκη, που έχει δηλώσει επίσημα και ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πάρου, ότι το υπουργείο του θα προχωρήσει στην ανέλκυση του ΣΑΜΙΝΑ ξεκινά με δύο μείον.

Πρώτον ακύρωσε το διαγωνισμό της ανέλκυσης που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί από την Δημόσια Αρχή Λιμένων στις 28 Ιανουαρίου 2020 και δεύτερον έπρεπε να είχε δώσει εντολή στο Λιμεναρχείο Πάρου για ενέργειες μόλις έγινε γνωστό στο υπουργείο Ναυτιλίας ότι το ΣΑΜΙΝΑ ρυπαίνει τις ακτές της Πάρου, δηλαδή πριν από 2,5 μήνες.

Τώρα που η απάντληση των καυσίμων ολοκληρώθηκε και η εταιρεία που ανέλαβε την απορρύπανση δηλώνει ότι το έργο της έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία και μάλιστα με γραπτή εγγύηση, ο κ. Πλακιωτάκης θα βρεθεί αντιμέτωπος με πλοιοκτήτες και ασφαλιστές, που θα ισχυριστούν, ότι δεν υφίσταται λόγος ανέλκυσης, αφού το ναυάγιο δεν προκαλεί πλέον ρύπανση, με βάση τα προβλεπόμενα από τον προαναφερθέντα νόμο.

Γιατί δύο είναι οι λόγοι με βάση την υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία που επιβάλλουν την ανέλκυση: η παρεμπόδιση της ναυσιπλοΐας και η ρύπανση της θάλασσας και των ακτών. Κατά συνέπεια θα ισχυριστούν οι πλοιοκτήτες και οι ασφαλιστές ότι δεν συντρέχει κανένας από τους δύο λόγους.

Αυτά μας έλεγαν άλλωστε και το 2001, όταν επίμονα η τότε δημοτική αρχή ζητούσε την ανέλκυση του ναυαγίου.

Η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου μας διαβεβαίωνε ότι οι δεξαμενές καυσίμων του πλοίου είχαν σφραγιστεί μετά την απάντληση και ότι κατά συνέπεια δεν υφίστατο κανένας λόγος ρύπανσης. Όμως μετά από είκοσι χρόνια ρύπανση έγινε και ήταν μάλιστα εκτεταμένη, λόγω της μικρής απόστασης του ναυαγίου από τις ακτές του νησιού και κανένας δεν μπορεί να μας εγγυηθεί ότι δεν θα υπάρξει ρύπανση και στο μέλλον.

Τι ζητούσε τότε ο Δήμος Πάρου

Η τότε δημοτική αρχή , αφού είχε προηγηθεί σειρά εγγράφων προς τον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη και τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Παπουτσή, με τα οποία ζητούσε την ανέλκυση του ναυαγίου, απευθύνθηκε και στο Λιμεναρχείο Πάρου, αφού αυτό με βάση τη νομοθεσία έπρεπε να ξεκινήσει τη σχετική διαδικασία ανέλκυσης.

Τα έγγραφα 




Ακολούθησε σειρά εγγράφων, αλλά τα παρακάτω έγγραφα είναι ενδεικτικά των προθέσεων της εταιρείας για τη μη ανέλκυση του ναυαγίου.

Έγγραφο του Δήμου προς την εταιρεία

Και η απάντηση της εταιρείας προς το Δήμο.


Το Λιμεναρχείο Πάρου προς την Εταιρεία.




Και η απάντηση της εταιρείας προς το Λιμεναρχείο που κοινοποιήθηκε και στο Δήμο, όπου και σ΄αυτήν φάνηκαν οι προθέσεις της για την μη ανέλκυση του ναυαγίου.




Είχε προηγηθεί απαντητικό έγγραφο της εταιρείας προς το Δήμο μας με το ίδιο σχεδόν περιεχόμενο.

Η απάντηση της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας προς την εταιρεία.





Επειδή η τότε δημοτική αρχή είχε υποψιαστεί εξαρχής τις πραγματικές προθέσεις των πλοιοκτητών , αλλά και του υπουργείου, ανέθεσε στον τότε πρόεδρο του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και βιωσιμότητος, πρώην αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Μιχάλη Δεκλερή τη σύνταξη μελέτης για τις επιπτώσεις που έχει το ναυάγιο στο περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων της Πάρου.

Η μελέτη αυτή επρόκειτο να χρησιμεύσει και για την προσφυγή μας στις δικαστικές αρχές.

Όμως οι προσπάθειες αυτές δεν είχαν καμία συνέχεια από την επόμενη δημοτική αρχή που ανέλαβε τα ηνία του δήμου από την 1/1/2003 και από όσες άλλες ακολούθησαν.

Σε ένα απόσπασμά της η μελέτη αναφέρει και τα εξής:

«….Εκ των ανωτέρω προκύπτει, ότι ναυάγιο πλοίου πλησίον των ακτών είναι πηγή επικινδύνου ρυπάνσεως, διότι η διαρκής επαφή του θαλασσίου ύδατος με τα υφαλοχρώματα, τα λιπαντέλαια και τα υλικά της καθοδικής προστασίας («χελώνες») συνεπάγεται την έκλυση χημικών τοξικών ουσιών και βαρέων μετάλλων (ιδίως κασσίτερου) στο θαλάσσιο οικοσύστημα, τα οποία μεταφερόμενα δια των θαλασσίων ρευμάτων συνεπάγονται βλάβη και καταστροφή των εμβίων συστημάτων του βυθού και της ιχθυοπανίδας εκεί όπου εναποτίθενται, καθώς επίσης και κίνδυνο για την υγεία των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τις ακτές ή κολυμβούν σ΄αυτές, όπου εν τέλει μεταφέρονται οι εν λόγω ουσίες.

Ειδικώς στην περίπτωση του “Express Samina”, το γεγονός ότι παρεσύρθησαν στον βυθό και τα δι΄αυτού μεταφερόμενα επιβατηγά και φορτηγά αυτοκίνητα (βενζίνη, μηχανέλαια, ελαστικά), αλλά και ενδεχομένως και άλλα ρυπογόνα φορτία, αποτελεί μίαν περαιτέρω απειλή για το θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής».


Η αναφορά μας στο ναυάγιο του ΣΑΜΙΝΑ μαζί με τα έγγραφα που δημοσιοποιούμε, δεν έγινε τυχαία.

Είναι η δική μας μικρή συμβολή στη νέα προσπάθεια που ξεκινάει για την ανέλκυση του τραγικού ναυαγίου που συγκλόνισε την Ελλάδα με τα δεκάδες αθώα θύματα που παρέσυρε στον υγρό τάφο και με σημείο αναφοράς το νησί μας.

Ο Λιμενάρχης Πάρου, που σ΄αυτόν έλαχε να κινήσει τη διαδικασία της ανέλκυσης, ας ανατρέξει στο φάκελο που υπάρχει στο αρχείο του Λιμεναρχείου για περισσότερα.

Ελπίζουμε να μην έχει καταστραφεί, όπως συνέβη με το φάκελο του “POSEIDON EXPRESS“.


 Η ΩΡΑΙΑ ΠΑΡΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: