«Όσον αφορά την σύντομη λιτανεία. Τόσο οι κληρικοί όσο και το προσωπικό του Προσκυνήματος, είμαστε όλοι κατάκοποι από τις μεγάλες ακολουθίες και δεν είναι εύκολο μέσα στην ζέστη να κάνουμε μεγάλη λιτανεία. Ιδίως οι Ιερείς των χωριών που καλούμαστε αυτή την ημέρα να συμμετάσχουμε, κυριολεκτικά με την ψυχή στο στόμα, και αφού εξυπηρετήσουμε πλήθος λαού. Και βράδυ που βγαίναμε παλαιότερα, είμαστε πιο ξεκούραστοι όλοι μας, μόνο που οι θαμώνες των μαγαζιών δεν έδιναν οι περισσότεροι καμία σημασία στο πέρασμα της εικόνας.
Σχετικά με το σχόλιο για την μη παρουσία άλλων αρχιερέων, νομίζω ότι πέρασαν τα χρόνια της Βυζαντινής μεγαλοπρέπειας. Ο λαός μας στην εποχή μας θέλει την απλότητα και δεν δίνει καμία σημασία στο πλήθος των αρχιερέων. Για να μην πω ότι μερικοί το σχολιάζουν και αρνητικά με τις εκφράσεις : φεστιβάλ αρχιερέων κλπ.
Εκτός αυτού, όλοι οι Αρχιερείς μας είναι λογικό να θέλουν να είναι στις επαρχίες τους τέτοια ημέρα».
Του απαντάμε για δύο λόγους:
Ο πρώτος γιατί είχε την ευαισθησία να ασχοληθεί με την ανάρτησή μου σχετικά με την λιτάνευση της ιερής και θαυματουργού εικόνας της Παναγίας μας της Εκατονταπυλιανής και ο δεύτερος γιατί με αφορμή το δημοσίευμά μου δέχτηκα πολλά τηλέφωνα κυρίως ηλικιωμένων αγανακτισμένων παριανών που περίμεναν την έλευση της εικόνας με το θυμιατό στο χέρι.
« Πατέρα Γεώργιε,
Χρόνια πολλά. Η Παναγία να σκεπάζει όλους μας.
Είναι γνωστόν ότι η εορτή της κοιμήσεως της Θεοτόκου εορτάζεται το 15Αύγουστο δηλ. σε εποχή ζέστης. Ανέκαθεν όμως αυτήν την ημερομηνία γινόταν η λιτανεία ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν την ημέρα της μεγάλης θεομητορικής εορτής.
Ισχυρίζεστε ότι τις βραδινές ώρες είσαστε πιο ξεκούραστοι, αλλά η λιτανεία δεν επισύρει την προσοχή των θαμώνων των μαγαζιών.
Αλλά τότε στην εορτή του Αγίου Νικοδήμου στη γειτονική μας Νάξο, που η λιτανεία γίνεται βράδυ, δεν ισχύει το ίδιο;
Όσον αφορά τον ισχυρισμό σας, ότι οι επίσκοποι επιθυμούν τη ημέρα αυτή να βρίσκονται στις επαρχίες τους, αυτό δεν ισχύει για όλους.
Γιατί και στην Τήνο παρευρίσκονται και ιερουργούν αρχιερείς άλλων Μητροπόλεων, αλλά και στην Πάρο, σε παρελθόντα έτη, είχαμε και εμείς επισκόπους άλλων Μητροπόλεων στη γιορτή της Εκατονταπυλιανής.
Τέλος αναφορικά με την επιθυμία του λαού μας για απλότητα και για αρνητικούς σχολιασμούς , όταν υπάρχουν αρχιερείς περισσότεροι του ενός, θα μου επιτρέψετε να ισχυριστώ το αντίθετο.
Η Βυζαντινή μεγαλοπρέπεια και ότι έχει απομείνει από αυτήν, εκφράζεται και στις μέρες μας από τα ιερά άμφια των αρχιερέων μας, τις πανάκριβες μίτρες τους και τα εγκόλπια. Μήπως θα πρέπει χάριν απλότητας να τα καταργήσουμε και αυτά;
Η βυζαντινή παράδοση συνυπάρχει με την εκκλησιαστική. Ο Ρωμανός ο μελωδός και άλλοι υμνωδοί σχεδόν καθημερινά στις ιερές τελετουργίες μας θυμίζουν το Βυζάντιο, καθώς και οι θείες λειτουργίες του Ιωάννου του Χρυσοστόμου και του Μ. Βασιλείου.
Όσον αφορά την ναοδομία, η Εκατονταπυλιανή αριθμεί ζωή 17 αιώνων και είναι μοναδικό βυζαντινό μνημείο, που όμως εάν δεν δείξουμε την δέουσα προσοχή θα υποβαθμιστεί σε απλό ενοριακό ναό. Εκτός και εάν κάποιοι το επιθυμούν, όχι όμως και ο θρησκευόμενος λαός της Πάρου και της Αντιπάρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου