Μεγάλες ανατροπές στον χώρο της ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης και την αγορά εργασίας φέρνει το τρίτο μνημόνιο. Με τις νέες ρυθμίσεις που εισάγει αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων κολεγίων και για τις ειδικότητες που έως τώρα παρέμεναν χωρίς νομοθετική ρύθμιση. Παράλληλα, οι ίδιοι πτυχιούχοι αποκτούν το δικαίωμα να διεκδικήσουν θέση στον δημόσιο τομέα, όταν βέβαια ξαναγίνουν προσλήψεις...
Είκοσι και πλέον σελίδες αφιερώνει το Μεσοπρόθεσμο στην αναθεώρηση της νομοθεσίας που αφορά την οργάνωση της ιδιωτικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων. Ανάμεσα στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται ξεχωρίζουν εκείνα που σχετίζονται με τα κολέγια και την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Κατ' αρχάς, ο όρος «κολέγια» επανέρχεται στη θέση του όρου «Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης» που είχε καθιερωθεί επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου. Σύμφωνα με το νέο μνημόνιο, τα κολέγια παρέχουν κατ' αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού που είναι αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές της χώρας όπου εδρεύουν. Οι σπουδές στα κολέγια οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς φοίτησης ή σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, τα οποία όμως δεν είναι ισότιμα με τα πτυχία που χορηγούν τα ελληνικά πανεπιστήμια.
Το «κλειδί» ωστόσο βρίσκεται στην καθιέρωση για πρώτη φορά του όρου «επαγγελματική ισοδυναμία των τίτλων σπουδών της ανώτατης εκπαίδευσης». Η επαγγελματική ισοδυναμία των τίτλων σπουδών που χορηγούν τα ξένα πανεπιστήμια (μέσω των συνεργαζόμενων κολεγίων) παρέχεται από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων. Από τη στιγμή που θα αναγνωριστεί η επαγγελματική ισοδυναμία, ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα «να αποκτήσει στην Ελλάδα πρόσβαση σε συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ως μισθωτός ή αυτ [Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων Κώστας Καρκανιάς.] τοαπασχολούμενος με τις ίδιες προϋποθέσεις με τους κατόχους συγκρίσιμων τίτλων του ημεδαπού εκπαιδευτικού συστήματος», δηλαδή με τους πτυχιούχους των ελληνικών ΑΕΙ και ΤΕΙ. Με άλλα λόγια, οι απόφοιτοι των κολεγίων (που συνεργάζονται με αναγνωρισμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια) αποκτούν πρόσβαση ακόμη και στον δημόσιο τομέα και τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, όποτε αυτοί γίνουν. Εξαιρούνται μόνο οι περιπτώσεις όπου απαιτούνται αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα και ιδίως για θέσεις καθηγητών ΑΕΙ, ερευνητών και ειδικού επιστημονικού προσωπικού.
Με την ίδια διάταξη του μνημονίου αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα και για εκείνα τα επαγγέλματα που μέχρι σήμερα δεν είχαν ρυθμιστεί νομοθετικά, όπως η διοίκηση επιχειρήσεων, το μάρκετινγκ, η πληροφορική, οι κοινωνικές επιστήμες κ.ά.
«Αρνητικά, αλλά και πολλά θετικά στοιχεία»
«Οι τροποποιήσεις που αφορούν τα κολέγια στον νόμο που ψηφίστηκε την Τετάρτη έχουν αρκετά αρνητικά, αλλά και πολλά θετικά στοιχεία» δηλώνει στην «Espresso» ο Κώστας Καρκανιάς . «Θετική είναι κυρίως η ρύθμιση για την πλήρη επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων μας που έχουν δοθεί από αναγνωρισμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Θετική επίσης είναι η επαναφορά του όρου “κολέγια”, αντί του τίτλου “Κέντρο Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης”, που είχε θεσπιστεί με τον νόμο Διαμαντοπούλου πριν από δύο χρόνια» αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων. Σύμφωνα με τον ίδιο, στα αρνητικά του νέου νόμου είναι «η αύξηση των κτιριολογικών προϋποθέσεων σε μια τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία».
Αντιδρούν έντονα οι πανεπιστημιακοί
Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου για τα κολέγια και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των πανεπιστημιακών. «Πρόκειται μάλλον για άλλη μια προσπάθεια να ικανοποιηθούν συμφέροντα των ιδιοκτητών των κολεγίων και όχι να ρυθμιστούν χρονίζοντα προβλήματα της μεταλυκειακής εκπαίδευσης» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ). Στην ίδια ανακοίνωση, η ομοσπονδία αναφέρει ότι με τις ρυθμίσεις αυτές η επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων διευκολύνεται και «απελευθερώνεται» από την ακαδημαϊκή ισοτιμία. Οι πανεπιστημιακοί υπογραμμίζουν ότι η οργάνωση της εκπαίδευσης εξακολουθεί να αποτελεί εθνική αρμοδιότητα και συνεπώς η ελληνική πολιτεία έχει τη δυνατότητα να απαγορεύσει τις συμφωνίες franchise (δικαιόχρησης) μεταξύ κολεγίων και ξένων ΑΕΙ. Υποστηρίζουν, επίσης, ότι υπάρχει έλλειψη ελέγχου στον τρόπο λειτουργίας, στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο και το προσωπικό αυτών των εκπαιδευτηρίων. «Καταγγέλλουμε λοιπόν το υπουργείο Παιδείας για τον ολισθηρό δρόμο που παίρνει και επισημαίνουμε ότι η πολιτική ευθύνη για τη διευθέτηση αυτή προς όφελος των ιδιωτικών, ανεξέλεγκτων ποιοτικά, εκπαιδευτηρίων είναι τεράστια» καταλήγει η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ.
Είκοσι και πλέον σελίδες αφιερώνει το Μεσοπρόθεσμο στην αναθεώρηση της νομοθεσίας που αφορά την οργάνωση της ιδιωτικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων. Ανάμεσα στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται ξεχωρίζουν εκείνα που σχετίζονται με τα κολέγια και την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Κατ' αρχάς, ο όρος «κολέγια» επανέρχεται στη θέση του όρου «Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης» που είχε καθιερωθεί επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου. Σύμφωνα με το νέο μνημόνιο, τα κολέγια παρέχουν κατ' αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού που είναι αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές της χώρας όπου εδρεύουν. Οι σπουδές στα κολέγια οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς φοίτησης ή σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, τα οποία όμως δεν είναι ισότιμα με τα πτυχία που χορηγούν τα ελληνικά πανεπιστήμια.
Το «κλειδί» ωστόσο βρίσκεται στην καθιέρωση για πρώτη φορά του όρου «επαγγελματική ισοδυναμία των τίτλων σπουδών της ανώτατης εκπαίδευσης». Η επαγγελματική ισοδυναμία των τίτλων σπουδών που χορηγούν τα ξένα πανεπιστήμια (μέσω των συνεργαζόμενων κολεγίων) παρέχεται από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων. Από τη στιγμή που θα αναγνωριστεί η επαγγελματική ισοδυναμία, ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα «να αποκτήσει στην Ελλάδα πρόσβαση σε συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ως μισθωτός ή αυτ [Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων Κώστας Καρκανιάς.] τοαπασχολούμενος με τις ίδιες προϋποθέσεις με τους κατόχους συγκρίσιμων τίτλων του ημεδαπού εκπαιδευτικού συστήματος», δηλαδή με τους πτυχιούχους των ελληνικών ΑΕΙ και ΤΕΙ. Με άλλα λόγια, οι απόφοιτοι των κολεγίων (που συνεργάζονται με αναγνωρισμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια) αποκτούν πρόσβαση ακόμη και στον δημόσιο τομέα και τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, όποτε αυτοί γίνουν. Εξαιρούνται μόνο οι περιπτώσεις όπου απαιτούνται αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα και ιδίως για θέσεις καθηγητών ΑΕΙ, ερευνητών και ειδικού επιστημονικού προσωπικού.
Με την ίδια διάταξη του μνημονίου αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα και για εκείνα τα επαγγέλματα που μέχρι σήμερα δεν είχαν ρυθμιστεί νομοθετικά, όπως η διοίκηση επιχειρήσεων, το μάρκετινγκ, η πληροφορική, οι κοινωνικές επιστήμες κ.ά.
«Αρνητικά, αλλά και πολλά θετικά στοιχεία»
«Οι τροποποιήσεις που αφορούν τα κολέγια στον νόμο που ψηφίστηκε την Τετάρτη έχουν αρκετά αρνητικά, αλλά και πολλά θετικά στοιχεία» δηλώνει στην «Espresso» ο Κώστας Καρκανιάς . «Θετική είναι κυρίως η ρύθμιση για την πλήρη επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων μας που έχουν δοθεί από αναγνωρισμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Θετική επίσης είναι η επαναφορά του όρου “κολέγια”, αντί του τίτλου “Κέντρο Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης”, που είχε θεσπιστεί με τον νόμο Διαμαντοπούλου πριν από δύο χρόνια» αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων. Σύμφωνα με τον ίδιο, στα αρνητικά του νέου νόμου είναι «η αύξηση των κτιριολογικών προϋποθέσεων σε μια τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία».
Αντιδρούν έντονα οι πανεπιστημιακοί
Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου για τα κολέγια και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των πανεπιστημιακών. «Πρόκειται μάλλον για άλλη μια προσπάθεια να ικανοποιηθούν συμφέροντα των ιδιοκτητών των κολεγίων και όχι να ρυθμιστούν χρονίζοντα προβλήματα της μεταλυκειακής εκπαίδευσης» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ). Στην ίδια ανακοίνωση, η ομοσπονδία αναφέρει ότι με τις ρυθμίσεις αυτές η επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων διευκολύνεται και «απελευθερώνεται» από την ακαδημαϊκή ισοτιμία. Οι πανεπιστημιακοί υπογραμμίζουν ότι η οργάνωση της εκπαίδευσης εξακολουθεί να αποτελεί εθνική αρμοδιότητα και συνεπώς η ελληνική πολιτεία έχει τη δυνατότητα να απαγορεύσει τις συμφωνίες franchise (δικαιόχρησης) μεταξύ κολεγίων και ξένων ΑΕΙ. Υποστηρίζουν, επίσης, ότι υπάρχει έλλειψη ελέγχου στον τρόπο λειτουργίας, στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο και το προσωπικό αυτών των εκπαιδευτηρίων. «Καταγγέλλουμε λοιπόν το υπουργείο Παιδείας για τον ολισθηρό δρόμο που παίρνει και επισημαίνουμε ότι η πολιτική ευθύνη για τη διευθέτηση αυτή προς όφελος των ιδιωτικών, ανεξέλεγκτων ποιοτικά, εκπαιδευτηρίων είναι τεράστια» καταλήγει η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου